Initialt startar vi med initialerna

Efter några dagar med samarbetsövningar och olika lekar, så kändes det som om vi ville komma igång med skolarbetet igen. Repetition är som bekant modern till all kunskap, förhoppningsvis blandat med en del variation och inspiration också, men som sagt en moder törs jag inte bråka med.

Därav öppnar vi läsårets ASL arbete med ett arbete vi väl känner igen, bokstavsschema. Självklart en bokstav vi inte arbetat med förut. Det fick bli bokstaven I.

 

Det kändes skönt att få komma igång med gamla rutiner igen, även om sommarens vindar lyckats blåsa bort en del elevernas inarbetade förmågor. Vilken bok skulle det sättas in i? Vad gör jag efter jag listat orden?
På ett behagligt sätt kändes det skönt faktiskt … jag behövdes ju!

Vi introducerade begreppet initialer och i vår motorikruta var det Mandalabilder av våra initialer som skulle målas. Dessa kommer snart pryda våra nu så tomma klassrumsväggar.

 

Min tanke är att i årskurs 2 bearbeta texterna mer. Meningsbyggnad som punkt och stor bokstav arbetade vi mycket med förra året. Nu kommer vi titta mer på stavningen än vi gjorde i ettan. Försöka få mer textmassa och även använda oss av våra egna texter i andra arbeten på skolan och som läsläxor. Har inte riktigt strukturerat upp allt där ännu, men tankarna snurrar och det är alltid ett bra tecken.

 

Idag kände jag att jag inte riktigt hängde med fullt ut i alla arbeten som eleverna ivrigt utförde som pigga illrar, men vad gör det. Även jag behöver startas igång och finns det något bättre sätt än att släppa lös tjugo arbetsglada åttaåringar i ett ASL arbete.

Troligtvis inte.

Om Mr Tangentdansen

Grundskollärare Sv/So 1-7 Har arbetat som mellanstadielärare i över tio år, men är numera på lågstadiet. Tog an min första klass 1 höstterminen 2011 och startade då med ASL - att skriva sig till läsning. Ett fantastiskt arbetssätt och ett helt underbart lärarår. Har arbetat vidare med ASL under mina arbetsår och utvecklat olika arbetssätt som jag dokumenterat i bloggen Tangentsdansen.se. Författare till läromedelsboken "Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema". Föreläser runt om i landet om hur jag/vi arbetar med ASL.
Det här inlägget postades i ASL och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Initialt startar vi med initialerna

  1. Britt skriver:

    Hej Christer!
    Jag läste din ASL-rapport med stort intresse, och både jag och min kollega tänker utnyttja dina idéer i våra åk 1:or. Jag har själv jobbat med ASL i tre år. Jag lämnade min åk 3:a i våras och startar nu upp med en ny etta.
    Jag blev jätteglad när jag hittade din nya blogg på FB, jag bokmärke den omedelbart! 🙂

  2. christermajjen skriver:

    Vad roligt och hoppas verkligen ni får ett jättehärligt läsår med era elever. Om ni har några roliga och spännande idéer så tar jag gärna del av de också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.