Att beskriva hur någon ser ut, vilka egenskaper någon eller något har är inte alltid så lätt när man är relativt ny i skriftspråket. Då börjar vi med muntliga beskrivningar av saker, runda, hårda, kantiga, mjuka osv. Sen pratar vi om människor och djur.
Uppgiften var att beskriva Piffy i ord och sedan rita han/hon.
En ganska lagom hund eller vad säger ni? (ofärdig teckning)
Eller en mer exakt beskrivning.
Halsbandet fick en grundligare beskrivning än Piffy, men vad gör det. Uppgiften är galant utförd.
Argumentera i skrift och tal är något helt nytt för dessa elever. I tal är argumentations tekniken ungefär på den här nivån: ”Det var inte jag, det var han/hon” eller ”Jag började inte det var han/hon” eller den bästa av alla; ett tomt stirrande rakt fram och en halvöppen mun som mumlar ”jag vet inte, jag kommer inte ihåg”.
Dags att prova en uppgift där du ska välja en misstänkt av tre och motivera varför du valde den personen. Inte lätt!
En enkel lösning kan tyckas, men relativt välformulerad.
En något mer invecklad och utförlig motivering.
I sanningens namn så fanns det några som stirrade med tom blick och föreslog ett namn och sedan var motivationen helt enkelt ”därför”, men där nöjde sig inte deras magister riktigt med det argumentet. ”Ååååååååh hur menar du nu då?” Här får man tillfälle till ett ganska trevligt samtal med eleven.
Någon ville också ha sin granne som misstänkt, men det blev ju lite svårt då han inte ens var med i berättelsen.
Man bara måste älska detta arbete =)
Måste bara få tacka för allt du delar med dig av!
Det är inspirerande att läsa dina inlägg. Fick massor av tips i din sammanställning över ASL första läsåret.
Tackar för er respons. Roligt att veta att någon läser det.