Beskriva och argumentera

Att beskriva hur någon ser ut, vilka egenskaper någon eller något har är inte alltid så lätt när man är relativt ny i skriftspråket. Då börjar vi med muntliga beskrivningar av saker, runda, hårda, kantiga, mjuka osv. Sen pratar vi om människor och djur.

Uppgiften var att beskriva Piffy i ord och sedan rita han/hon.

En ganska lagom hund eller vad säger ni? (ofärdig teckning)

Eller en mer exakt beskrivning.

Halsbandet fick en grundligare beskrivning än Piffy, men vad gör det. Uppgiften är galant utförd.

Argumentera i skrift och tal är något helt nytt för dessa elever. I tal är argumentations tekniken ungefär på den här nivån: ”Det var inte jag, det var han/hon” eller ”Jag började inte det var han/hon” eller den bästa av alla; ett tomt stirrande rakt fram och en halvöppen mun som mumlar ”jag vet inte, jag kommer inte ihåg”.

Dags att prova en uppgift där du ska välja en misstänkt av tre och motivera varför du valde den personen. Inte lätt!

En enkel lösning kan tyckas, men relativt välformulerad.

En något mer invecklad och utförlig motivering.

I sanningens namn så fanns det några som stirrade med tom blick och föreslog ett namn och sedan var motivationen helt enkelt ”därför”, men där nöjde sig inte deras magister riktigt med det argumentet. ”Ååååååååh hur menar du nu då?” Här får man tillfälle till ett ganska trevligt samtal med eleven.

Någon ville också ha sin granne som misstänkt, men det blev ju lite svårt då han inte ens var med i berättelsen.

Man bara måste älska detta arbete =)

Om Mr Tangentdansen

Grundskollärare Sv/So 1-7 Har arbetat som mellanstadielärare i över tio år, men är numera på lågstadiet. Tog an min första klass 1 höstterminen 2011 och startade då med ASL - att skriva sig till läsning. Ett fantastiskt arbetssätt och ett helt underbart lärarår. Har arbetat vidare med ASL under mina arbetsår och utvecklat olika arbetssätt som jag dokumenterat i bloggen Tangentsdansen.se. Författare till läromedelsboken "Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema". Föreläser runt om i landet om hur jag/vi arbetar med ASL.
Det här inlägget postades i ASL och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Beskriva och argumentera

  1. Måste bara få tacka för allt du delar med dig av!

  2. Marie Norgren skriver:

    Det är inspirerande att läsa dina inlägg. Fick massor av tips i din sammanställning över ASL första läsåret.

  3. christermajjen skriver:

    Tackar för er respons. Roligt att veta att någon läser det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.