Deckarschema 3

Vi gjorde klart självbedömningen på schema 2 och redan andra gången vi gör det så blev samtalen om hur de olika uppgifterna gått  mer intressanta.

Hur gick det för dig när du läste upp din beskrivning?
Kan du återberätta vad som hänt i historien fram till nu?
Hur han du göra för att det ska gå ännu bättre nästa gång?
Behöver du träna på någonting speciellt?

Fina samtal om bedömning med eleverna på ett naturligt sätt. En enkel början till att vänja eleverna med vad bedömning och mål är. Ett mer konkret sätt än att stå och rapa upp mål från läroplanen.

Dags att starta upp deckarschema 3.

Rent estetiskt, det vackraste schemat hittills.

Sally Smart går ju vidare och intervjuar sina misstänkta och historien blir krångligare och krångligare. Vem är kidnapparen egentligen?

Einar Tvär står i centrum för det här schemat och vi arbetar vidare med beskrivningar både av personer och nu även föremål. Skriva och beskriva, läsa upp och gissa. Adjektivsträning så det stänker om det.

Uppdrag 5 är en efterlysning på ett föremål.
Uppdrag 6 är att göra egna fingeravtryck och en del uppgifter till det.

Gåtorna denna gång blir att göra räknesagor.

Motorikövningarna är rena kontraster till varandra. En Mandala med konsonanter, och den andra är kroppsövningar med hela kroppen (övningskortet inte klart just nu).

Allt ligger på deckarschema för de som vill ha.

Annonser

Om Mr Tangentdansen

Grundskollärare Sv/So 1-7 Har arbetat som mellanstadielärare i över tio år, men är numera på lågstadiet. Tog an min första klass 1 höstterminen 2011 och startade då med ASL - att skriva sig till läsning. Ett fantastiskt arbetssätt och ett helt underbart lärarår. Har arbetat vidare med ASL under mina arbetsår och utvecklat olika arbetssätt som jag dokumenterat i bloggen Tangentsdansen.se. Författare till läromedelsboken "Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema". Föreläser runt om i landet om hur jag/vi arbetar med ASL.
Det här inlägget postades i ASL, Bedömning, Reflektion och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s