Skogen

Tanken med den här bloggen var att berätta om vårt ASL arbete under årskurs 2 på ett mer dagsaktuellt vis. Det var det primära och sedan redovisa de utvecklingsområdena vi har då det gäller datorhantering, powerpoint, spela in filmer, fotoredigering och annat.

Jag tror det kommer bli mer än just det.

Hur kan jag utelämna våra tillfällen i skogen för att det inte är direkt kopplat till ASL?

Du som av någon anledning läser denna blogg (och ni är ju i alla fall några stycken) får stå ut med att den spretar iväg i olika riktningar ibland. Att inte skriva om vårt fantastiska äventyr hade varit rent ut sagt snudd på tjänstefel.

Så jag kommer fortsätta skriva om det som är aktuellt, även om det inte just går att specifikt anknyta till ASL. Även om det går att göra det med allt om vi anstränger oss lite.

Varje onsdag är vi en halvdag i skogen och hösten hör ju till svampen, bären och alla fantastiska färgers tid. Vi undersökte svamparna och fick lite grundläggande svampkunskap av Bengt. Efterarbetet var i vår naturbok som vi påbörjat i åk 1.

En härlig upplevelse fick eleverna då de började bläddra i sin naturbok, som vi inte arbetat sen hösten förra året. Kolla hur jag skrev mitt namn då, bokstäverna hur som helst. Kolla här då jag har klistrat in allt upp och ner. Haha … min bok är felvänd. 

En häftigt dokumenterad utveckling.

Dagens uppdrag var att plocka olika saker i skogen (inte specificerat vad), men det skulle vara fem av varje sort så alla gruppens medlemmar fick varsin.

Sen hem till klassrummet och göra en sortering.

Vi plockar fram våra naturböcker.
Vi gör en enkel artbestämning och sen in i naturboken. 


Hur ska vi få stenarna att vara kvar i boken Christer?
Det löser vi.

Gammal hederlig kartplast löser det.

Lite om hur vi arbetar med skogen.
Absolut inget märkvärdigt och annorlunda, men klart värt att få vara med i vår blogg.

Om Mr Tangentdansen

Grundskollärare Sv/So 1-7 Har arbetat som mellanstadielärare i över tio år, men är numera på lågstadiet. Tog an min första klass 1 höstterminen 2011 och startade då med ASL - att skriva sig till läsning. Ett fantastiskt arbetssätt och ett helt underbart lärarår. Har arbetat vidare med ASL under mina arbetsår och utvecklat olika arbetssätt som jag dokumenterat i bloggen Tangentsdansen.se. Författare till läromedelsboken "Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema". Föreläser runt om i landet om hur jag/vi arbetar med ASL.
Detta inlägg publicerades i Skogen, SO och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skogen

  1. Ulrika Göransson skriver:

    Det är fantastiskt roligt att följa ert arbete, allt måste inte höra ihop med ASL, livet är större!

  2. Linda skriver:

    Det är så härligt att få läsa om arbetet i din klass – ASL eller inte!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.