Efter de intressanta svaren och kommentarerna jag fick i fb gruppen ”att skriva sig till läsning” igår så blev jag oerhört sugen på att testa ClaroRead mer ordentligt än jag gjort.
Tillfället kom då vi skulle arbeta med deckarschemat idag.
Vi pluggade in våra nya hörlurar i datorerna och körde igång.
Det blev en verklig upplevelse för mig som lärare att se hur bra eleverna hanterade denna hjälp. Vi har i årskurs ett endast vid ett fåtal tillfällen använt programmet och då när vi listade ord. Det här blev något helt annat nu när vi producerar helt andra texter.
Den här elevens sätt att hitta vägarna till att rätta till det som lät ”konstigt” visar verkligen på vilken självrättelse i en positiv anda som detta hjälpmedel ger.
Eleverna svarade oerhört positivt på att arbeta med det här. Jag skulle ljuga om jag förutsett det här. Ibland är det verkligen så att jag som pedagog bromsar utvecklingen.
En mycket obehaglig känsla. Oron för att fokus skulle läggas för mycket på stavningen så att innehållet blev sekundärt känns nu obefogad.
Vi kommer från idag kontinuerligt använda oss av ClaroRead nu.
Dagligen … typ jättemycket =)
Jag måste säga att det känns helt rätt tillfälle att arbeta med det här programmet nu.
Skitskoj, om jag nu får använda det uttrycket.
Och nyttigt … ej att förglömma.
Tack för att ni sparkade igång mig i den här riktningen.
Men så roligt att du upptäckt fördelarna med att använda Claro Read, ett ev de bästa digitala verktygen enligt mig 🙂
Inte alltid så snabb 😉