Vi började för ungefär två veckor sedan med handstilsträningen, ska inte att förväxlas med välskrivning, utan en ren träning på att forma bokstäver.
Jodå, vi har fuskat lite med det i årskurs ett, men då mer som extra arbete och som bokstavstavlor. En form av bildarbete med bokstäver.
Såhär såg en av våra
bokstavstavlor ut i årskurs 1.
F-tavla av geometriska figurer.
Inte direkt bokstavsträning i traditionell mening.
En lek, en träning.
En lekträning.
Nu började vi träna bokstavsformer med penna enligt Erica Lövgrens modell från boken ”Med datorn som skrivverktyg”. Formerna på bokstäverna har eleverna dagligen fått inprintade i hjärnan då de skrivit på datorerna. Den rätta formen på alla bokstäver finns redan i deras minne.
Ett helt års träning på bokstavsformer utan att överhuvudtaget ansträngt sig för att lära sig hur de ser ut. Nu börjar vi med formerna och skrivriktningen.
c blir a som blir å och ä.
Vi kommer fortsätta med regelbundna handstilslektioner.
Bra fokus och koncentration, och roligt i all sin strukturella dimension.