När vi når arbetssätt i skolan som uppmuntrar till samtal, tankar och samarbete så anser jag att vi träffar rätt.
Kan det bli för mycket samtal?
Absolut!
Det kan bli för surrigt och vi/jag kan som lärare störas av det, men där måste vi sortera vilket prat som är viktigt och ämnesinriktat och vad som fritidsprat. När eleverna samtalar om uppgiften så är det BRA prat, även om det blir lite surrigt.
Bra prat som engagerar eleverna i sitt arbete, ett samtal som för de framåt, lär samarbete, lyssna på sina arbetskamrater och gör uppgiften ännu bättre. Resultatet av det de gör blir bättre och deras förmågor och resultat går framåt.
Allt detta gör arbetet med Resan.
En tärning lockar fram fantasin i texterna.
Även om några av bilderna är på gränsen även för en luttrad lärare som jag.
Ett måttband styr upp lite matematik och miniräknarkunskap.
Resan del 2 bjuder på mycket spännande, kreativt och utmanande.
Och nu börjar vi närma oss byggandet av våra livbåtar.
Samtal och engagemang.
Och en del surr 😁