Den här bloggen är en utveckling av vårt arbete i årskurs 1, då vi startade upp ASL –
att skriva sig till läsning. Det var första gången jag arbetade med det arbetssättet och det kom att visa sig att det passade mig som handen i den berömda kakburken … handsken.
Efter ett fantastiskt år beslutade jag mig för att använda alla mina bilder och anteckningar till att göra en mer omfattande dokumentation, vilken ni kan läsa i ”Rapport från klass 1A”.
Under mina år nu från att denna blogg startades har jag snart lämnat min tredje lågstadieklass till mellanstadiet. Arbetena har utvecklats och utökats till, deckarschema, rymdscheman, engelska ASL scheman. Jag har gett ut en läromedelsbok ”Att skriva sig till läsning – bokstavsschema” på förlaget Gleerups, https://www.gleerups.se/fler-tips-pa-laromedel-for-arskurs-1-3/att-skriva-sig-till-lasning-bokstavsschema-p40688323 och jag har varit på många ställen i landet och föreläst om mitt arbete via Studentlitteratur (det går fortfarande att boka mig där om man är intresserad av en inspirationsföreläsning).
https://www.studentlitteratur.se/person/kursledare/christer-friman/
Denna blogg är nu nästa steg i vår dokumentation av vårt ASL arbete.
En mer direkt och aktuell dokumentation.
Lokalerna där våra kreativa elever utövar sin tangentdans är i Bodens Kommun, mer bestämt på Mårängskolan i årskurs 2.
Bloggen är utvecklad av Christer Friman, Mårängskolan, Boden
Kontaktinfo:
christer.friman@boden.se
http://www.facebook.com/Tangentdansen
Twitter: @ChristerFriman
Mycket intressant läsning. Tack för att du delar med dig. Jag och min kollega har precis börjat använda ASL i våra ettor. Det ska bli mycket spännande. ; )
Tack för en trevlig och inspirerande sida. Har själv en årskurs 1 och tänkt arbeta med ASL men vet inte hur jag ska börja! Men nu tror jag att jag vet.
Trevligt att jag kan bidra till hur du ska starta upp. Önskar dig lycka till och du har en spännande och mycket rolig tid framför dig.